REMEDIUM Sentinels - Recensie van een goed friv spel

REMEDIUM Sentinels is een poging van Russische ontwikkelaars van Friv2Online Studio om het succes van de actie-roguelike Vampire Survivors te herhalen. Het project is uitgebracht in early access, ik heb het gespeeld en ik haast me om mijn indrukken te delen.

Vampire Survivors is er een om jaloers op te zijn - met korrelige graphics en eenvoudige gameplay is het een van de meest populaire games in 2022 geworden. Ondanks de elementaire ideeën is het erg moeilijk om eraan te ontsnappen - zelfs het hoofd van Xbox bracht 200 uur door het spel over 2 weken. Het is onmogelijk om hetzelfde te zeggen over REMEDIUM Sentinels.

Het huidige friv spel is dus een open kopie van de ideeën van "vampiers". Bijna iedereen, behalve de foto, die hier driedimensionaal, gedetailleerd en best aangenaam is, en ons wordt aangeboden om de held en de menigte monsters in een isometrisch perspectief te bekijken. De instelling is hier strenger - zoiets als het Victoriaanse tijdperk. De pestepidemie heeft mensen in monsters veranderd en we moeten ze uitroeien.

Er zijn slechts twee helden om uit te kiezen: de Gladiator en de Barbican. Je hoeft niet na te denken over de keuze, aangezien de personages hetzelfde startwapen hebben en ze alleen verschillen in hun aanvalsradius en uiterlijk. Tegelijkertijd verliest de Barbican veel van de Gladiator, vanwege het verminderde aanvalsbereik voelt hij te zwak aan. REMEDIUM Sentinels ontbreekt duidelijk aan diverse karakters.

De gameplay zal bekend voorkomen als je Vampire Survivors hebt gespeeld - je moet het een tijdje volhouden op de geselecteerde locatie om de monsters te vernietigen. De controle van de held is onvolledig, de speler hoeft alleen maar door de locatie te bewegen en het personage valt alleen aan. Tijdens het overleven wordt de jager sterker en zijn er meer monsters, en tegen het einde van het spel begint er een echte vleesmolen op het scherm te verschijnen.

In vampiers werden 30 minuten toegewezen voor een "run", hier waren het er slechts 15. Ik zal niet zeggen dat het friv spel verloren is gegaan in dynamiek - elke minuut begint een nieuwe fase, waarmee sterkere monsters komen, en het aantal bobbleheads neemt toe aanzienlijk.

Tot nu toe zijn er slechts drie locaties in REMEDIUM Sentinels - Crossroads, Church, Ruins. Al deze plaatsen bleken somber te zijn - met grafstenen, vernietigde tempels, crypten en andere details, waardoor het gevoel ontstaat dat het volgende deel van Diablo op het scherm staat.

Er is ook een probleem met de verscheidenheid aan monsters - op alle drie de kaarten wachten dezelfde tegenstanders op je, met misschien een verschil van één soort: er zijn zombies, vogels (analoog aan vleermuizen van Vampire Survivors), dik- gevilde slagers, een onbegrijpelijk soort monster voor vijf poten. Maar de vijanden hebben driedimensionale modellen en goede animaties ontvangen, dus het is een plezier om ze te bevechten. Er zijn ook bazen - een sterkere en grotere versie van die bobbleheads.

Wat betreft het overlevingsproces zelf, alles is vergelijkbaar met Vampire Survivors - ervaring daalt van vijanden, en het personage pakt het op en verhoogt het niveau. Elk nieuw niveau is een kans om een wapen of een artefact te kiezen, of reeds gevonden items te upgraden. De schade, de snelheid en het aanvalsbereik van de held nemen toe, en als hij zorgvuldig overleeft, verandert hij snel in een moordmachine.

De kaart is bezaaid met bonusboxen die zelfs de meest hopeloze run kunnen redden - door ze te openen, kun je je gezondheid aanvullen, alle vijanden bevriezen, alles opblazen of gouden munten krijgen. Deze laatste zijn nodig voor "door" pompen - na de dood keert de speler terug naar het hoofdmenu en kan hij de kenmerken voor deze valuta verbeteren.

Qua gameplay zijn er alleen verschillen met Vampire Survivors in de mechanica van wapenevolutie. Laat me je eraan herinneren dat je in de "vampieren" voor de evolutie van wapens (dat wil zeggen, om een aanzienlijk verbeterde versie te krijgen) een synergetisch passief item in je inventaris moet hebben.

In REMEDIUM Sentinels is de truc anders - je hoeft geen synergieën te selecteren, maar tijdens de evolutie wordt rekening gehouden met de elementaire schade van de gevonden passieve objecten (vuur, ijs, elektriciteit, gif). Dit geeft maar liefst 4 opties voor verbeterde wapens - als je bijvoorbeeld ijs kiest, zullen de vijanden vertragen, maar zal de aanvalsradius afnemen. Wanneer bliksem is geselecteerd, begint elektriciteit vijanden rond de held te raken en wordt zijn schade verdubbeld.

En hier zou je kunnen stoppen met te zeggen dat er weinig inhoud is in REMEDIUM Sentinels, en dit probleem is op te lossen als er geen bugs waren. De game verdrinkt letterlijk in niet-kritieke fouten en vreemde momenten die de gameplay niet beïnvloeden, maar de indruk ervan bederven.

Kisten met bonussen op de locatie Ruïnes hangen bijvoorbeeld in de lucht of bevinden zich in de steenstructuur. Bij het upgraden van wapens met het element bliksem bleek het effect van elektriciteit te fel te zijn, de ogen werden er moe van en het gebied naast de held werd moeilijk te zien. Trouwens, op dit moment verloor het friv spel 15 frames per seconde en begon het veel te vertragen.

1cdae401a36488f10b92991655d2f972